|  | 
        
          | McKinley (západní strana), červeně West Rib, oranžově 
            Washburn Route. (foto z knihy World 
        Mountaineering) | 
West 
      Rib - Orient 
      Express (tudy se padá dolů) - Washburn 
      Route (normálka) 
      Popis cest je zpracován podle knihy Denali Climbing Guide
      
Označení "vlevo" a "vpravo" v popisech cest jsou brána z pohledu čelem 
      k vrcholu popisované cesty. Aby se zabránilo nejasnostem, je uváděn i 
      absolutní směr, např. "vlevo (severovýchod)".
      
Obtížnost cest
Obtížnost cest byla označena pomocí Aljašského 
      systému obtížnosti od Boyda Everetta. Tento systém hodnocení cest na 
      Aljašce a Yukonu je založen na délce cesty, objemu technického lezení, 
      nadmořské výšce technických obtížností a míře vystavení objektivnímu 
      nebezpečí. Délka nástupu nemá vliv na hodnocení cesty.
      
Alaska Grade 1 (stupeň 1) přestavuje jednoduchou cestu na nižší 
      hoře Aljašky nebo Yukonu, kterou je možno dokončit během jednoho dne. Je 
      zbytečné dodávat, že na Denali (tj. McKinley) není žádná cesta Alaska 
      Grade 1.
      
Alaska Grade 2 (stupeň 2) je náročnější lezení na nízkou horu, 
      nebo "jednoduchá" (netechnická) cesta na vysokou horu. Jedním z principů 
      stupnice Alaska Grade je, že cesty ve vysokých nadmořských výškách (nad 
      17.000 stop) jsou hodnoceny o jeden stupeň více než srovnatelné cesty na 
      nižší hory - vzhledem k problémům s nízkými teplotami a výškou. Alaska 
      Grade 2 jsou např. Muldrow Glacier a Washburn Route.
      
Alaska Grade 3 (stupeň 3) je cesta s několika menšími 
      technickými obtížemi, typicky ne těžší než stupeň 4 podle Yosemite Decimal 
      System (YDS). Sem patří Thayer Route na South Buttress a East Buttress 
      Route.
      
Alaska Grade 4 (stupeň 4) je cesta se zajištěným, obtížným 
      lezením. Příkladem jsou Relity Rib a West Rib.
      
Alaska Grade 5 (stupeň 5) je charakteristická velkým objemem 
      těžkého až extrémního lezení na dlouhé cestě. Je to například Cassin 
Ridge.
      
Alaska Grade 6 (stupeň 6) má všechny charakteristiky stupně 5, 
      ale cesta musí být velikých rozměrů a "drsného" lezení v ní musí být 
      mnohem více. Podle mínění Everetta patří do Alaska Grade 6 pouze cesty 
      přes gigantické hřebeny na jižní straně Mount Logan na Yukonu. Například 
      cesta Hummingbird Ridge na Mount Loganu je 6 mil dlouhá a nabírá více než 
      14000 stop po ostrém, exponovaném hřebeni. Naproti tomu Cassin Ridge na 
      Denali nabírá 9000 stop během 2 mil.
      
West Rib - Alaska grade 
      4
West Rib (Západní žebro) na jihozápadní straně vyrůstá o 4.500 stop 
      (cca 1400 metrů) výš na úseku jen o málo delším než jedna míle. Horní část 
      této cesty se zvedá o 3.900 stop také na úseku jen o málo delším než 1 
      míle. Kousek pod jižním vrcholem (tj. vyšším z obou vrcholů McKinley) se 
      na Football Field setkává s Washbourn Route (normální výstupovou cestou). 
      West Rib je oblíbená technická cesta, ne tak strmá jako Cassin Ridge na 
      jižní straně. Prvně byla zlezena během 12 dní Petem Sinclairem, J. 
      Breitenbachem, B. Corbetem a B. Buckinghamem v červnu roku 1959. 
      První zimní výstup se podařil Ch. Sassarovi a R Frankovi 11.března 
      1983.
    Cesta začíná výstupem kuloárem na JV straně 
      žebra - jedná se o klíčové místo lezení. 1200 stop vysoký sněho-ledový 
      kuloár (40-50 stupňů) vede na hřeben žebra. Vylezte několik stovek stop na 
      žebro, tvořené sněhovým převisem, do tábořiště na sněhové polici vlevo od 
      hřebene ve 12.300 stopách. Pokračujte nahoru hřebenem, přejděte první 
      ledovou kopuli ve 12.400 stopách, která je následována druhou ledovou 
      kopulí přibližně ve 13.500 stopách (možné místo pro tábořiště). Nad druhou 
      kopulí se sklon svahu zklidňuje. Sledujte hřeben žebra až do 14.000 strop 
      na úpatí skalní ostruhy. Překročte bergschrund (trhlina) a pokračujte 
      nahoru obtížnou skalou, která je následována 500 stop dlouhým ledovým 
      kuloárem do tábořiště v 14.800 stopách. Mixové lezení potom vede na vrchol 
      hřebene v 15.300 stopách, odkud je rozhled přes celý Genet Basin a 
      Washbourn Route.
    West Rib se stáčí doprava a leze se 
      po skalách a sněhu podél hřebenové vlny horní části hřebene do 
      exponovaného tábořiště v 16500 stopách (někteří horolezci se přesouvají 
      doleva a táboří v trhlině kvůli lepší ochraně před větrem). V 16900 
      stopách je další exponované tábořiště. Cesta pokračuje nahoru po hřebeni, 
      kde končí širokým sněhovým svahem, přibližně v 18000 stopách. (Kuloár, 
      který padá dolů do leva, je Orient Express; 16 horolezců, kteří zahynuli 
      při pádu dolů Orient Expressem, spadli mezi 17600 a 19300 stopami.) West 
      Rib pokračuje nahoru a doleva napříč tímto širokým sněhovým svahem do 
      horního kuloáru po levé ruce. Tento 40-50 stupňový kuloár končí v 19500 
      stopách, kde se kde se po chvíli chůze východním směrem dostanete na 
      Washbourn Route, křižující Football Field bezprostředně pod vrcholem. 
      Většina skupin raději sestupuje Washbourn Route ze 16000 stop, než původní 
      cestou West Rib.
      
Western Direct Start varianta - Alaska grade 4
Tato varianta 
      byla zlezena poprvé v červnu 1972 Sueko Inouem, Mitsuko Toyamou, Michiko 
      Sekitou, Nobue Yajimou a Sachiko Watanabem. Vystupuje se hlubokým ledovým 
      kuloárem na západní straně West Ribu na jeho hřeben do 13.000 stop.
      
Southwestern Direct Start varianta - Alaska grade 2
Byla 
      poprvé zlezena v roce 1977 skupinou z Alpského klubu univerzity v Hosei. 
      Vystupuje se mixovým kuloárem na jihozápadní straně West Ribu.
      
West Rib, varianta z Genet Basin - Alaska grade 3
To je 
      nejběžnější varianta, kterou se leze West Rib. Míří jihovýchodně z 
      tábořiště ve 14.200 stopách na Washbourn Route přes Genet Basin do horní 
      části West Ribu, se kterým se setkává v 15.500 - 16.500 stopách. Musí se 
      překročit několik velkých trhlin v horní části Genet Basin, ale žádné jiné 
      obtíže zde nejsou, kromě nebezpečí lezení ve 20.000 stopách v 
      subarktických zeměpisných šířkách. Tato varianta byla poprve zlezena 
      8.srpna 1975 Masaaki Hatakeyamou, Akio Shojim a Teruzo Nakamurou.
      
Washburn Route - Alaska 
      grade 2
Tato cesta, nejpopulárnější ze všech, je běžně zmiňována 
      jako "West Buttress. Na Washburn Route byla přejmenována nejen na počest 
      Henryho Bradforda Washburna, Jr., ale také proto, aby nedocházelo k záměně 
      této cesty se skutečným, fyzicky existujícím "Západním pilířem" (anglicky 
      West Buttress) jižního vrcholu Denali.
      
Cestu objevil Washburn, který ji v roce 1947 
      popsal v časopise "American Alpine Journal" jako možnou novou cestu k 
      vrcholu. Roku 1949 ji pro Úřad námořního výzkumu (Office of Naval 
      research), který hledal kratší a lehčí cestu do sedla Denali (Denali Pass) 
      kvůli výzkumu kosmického záření, zkoumal Washburn ze vzduchu. V roce 1951 
      společně s Williamem Hackettem a Jamesem Gale dosáhli 10.července všichni 
      tři vrcholu. Skupina byla předtím letecky dopravena na ledovec Kahiltna 
      Terrisem Moore, který byl v té době prezidentem "University of Alaska". 
      Ostatní členové expedice Henry Buchtel, Barry Bishop, John Ambler, Jerry 
      More a T.Melvin Griffiths dosáhli vrcholu 13. a 14. července poté, co 
      přišli k hoře od "Zázračného jezera" (Wonder Lake) přes sedla Peters Pass 
      a Kahiltna Pass. První zimní výstup uskutečnili Art Davidson, Ray Genet a 
      Dave Johnston 1.března 1967.
      
Cesta představuje 15,5 mil (25km) a kolem 13.500 stop (4050m) 
      převýšení. Celkový čas, který je nutný k dosažení vrcholu a 
      k návratu, se pohybuje od 14 do 30 dní. Cestou Washburn Route jde 
      k vrcholu přibližně 80 procent ze všech horolezců, co lezou na Denali a 
      není vůbec neobvyklé, že v jeden okamžik se na této cestě nachází najednou 
      více než 300 horolezců. Mezi horolezci, a to hlavně těmi, kteří nikdy na 
      této cestě nebyli, stále panuje mylná domněnka, že se jedná o lidmi 
      přecpanou, špinavou a odpadků plnou cestu, po které je možné se s dřinou 
      doplahočit k nejvyššímu vrcholu Severní Ameriky. Většina z těch tisíců 
      horolezců, kteří přešli po této cestě, ale odvedli významný kus práce, co 
      se týče udržování hory v čistotě. A ačkoliv je cesta zaneřáděná až do 
      výšky 15.000 stop (4500 metrů), nad Genet Basin začíná být velice hezká. 
      Čelní stěna mezi 15.000 a 16.000 stopami (4500 a 4800m) je vyzývavá a když 
      po ní vystoupíte na exponovaný hřeben horní partie Západního pilíře (West 
      Buttress), vypadá to, jako byste byli celý den na vrcholu. Zbývající cesta 
      ze 17.000 stop k vrcholu je komplikovaná a zamotaná.
    
      Washburn Route je klasická výstupová cesta.
      
Washburn Route začíná na úrovni 7.200 stop (2160 m) na jihovýchodním 
      rameni ledovce Kahiltna v základním táboře (BC) Kahiltna. Talkeetnské 
      letecké taxislužby spravují BC prostřednictvím radiového operátora a mohou 
      sem být posláni i rangeři denalského národního parku. Cesta vede na východ 
      a sestupuje z kopce "Heartbreak Hill" (což znamená, že vracející se 
      horolezci musí vylézt 500 stop nahoru, než dojdou do BC na ledovci 
      Kahiltna), aby se setkala s hlavním proudem ledovce Kahiltna na úrovni 
      6.700 stop (2010 m). Otočte se doprava (na sever) a stoupejte po ledovci 
      Kahiltna. Nepřibližujte se k úpatí Mount Frances (10.450 stop, 3135 
      m), kde hrozí nebezpečí trhlin a lavin; místo toho jděte prostředkem 
      ledovce až k prvnímu svahu (kopečku) na úrovni 7.000 stop (2100 m). 
      R.J.Secor mu ve svém horolezeckém průvodci s oblibou říká "Sáňový kopec" 
      (Sled Hill), protože je to místo, kde horolezci zjistí, jestli mají dobře 
      připevněné postraňky sání tak, aby mohli jít do kopce. Sled Hill se 
      vyznačuje sérií velkých trhlin, které je nejlepší obejít doprava (k 
      západu). Cesta zústává ve středu ledovce Kahiltna a míří severovýchodně, 
      než se stočí na sever k úpatí Ski Hill ve výšce 7.800 stop (2340 m). To je 
      obvykle místem prvního výškového tábora a je běžně označováno jako "tábor 
      v 8.000 stopách" (8000 foot camp). Ze základního tábora Kahiltna je to asi 
      5 mil (5km) a těžce naloženému horolezci cesta sem zabere cca 4 až 5 
      hodin.
    Ski Hill je označen dlouhými longitudinálními 
      trhlinami (tzn. běžícími nahoru a dolů po ledovci, místo, aby ho přetínaly 
      napříč). Tyto trhliny se přecházejí na jejich pravých (východních) 
      stranách. Ski Hill dosahuje převýšení pouhých 1.000 stop na úseku delším 
      než 1 míle. Následují další dvě míle s převýšením 1.000 stop, které 
      vás dovedou do tábora v 9.700 stopách (3000m) pod sedlem Kahiltna. Cesta z 
      tábora v 8.000 stopách do tábora v 9.700 stopách 4 až 6 hodin. Toto 
      tábořiště je vystaveno silnému větru, který vane sedlem Kahiltna, a tak 
      pokračují některé výpravy nahoru ještě další 2-3 hodiny po Washburn Route, 
      která se stáčí doprava (na východ) a šplhá jednu míli k malé a mělké 
      "slepé uličce" (cul-de-sac) v 11.000 stopách (3350m). Ačkoliv je toto 
      tábořiště chráněno před silným větrem, hrozí zde pro změnu potenciální 
      nebezpečí padajících seraků a lavin a během bouří se tady, jak se zdá, 
      vždy nashromáždí extrémní množství napadaného sněhu. Mnoho výprav si zde 
      schovává své lyže nebo sněžnice a tak je vhodné si sem přinést dlouhou tyč 
      na označení skrýše.
    Svah za (z pohledu od 
      severovýchodu) výškovým táborem v 11.000 stopách je Motorcycle Hill. Zvedá 
      se o 400 stop výš na hřeben nižší části West Buttress. Washburn Route 
      kříží hřeben pilíře, stáčí se doprava (na východ) a procházejíce skrz 
      prohlubeň traversuje napříč severním svahem. Pak se točí doprava a šplhá 
      se na Squirrel Hill do výšky 12.200 stop, kde naráží na velkou polici pod 
      obrovskými útesy střední části West Buttress. Mezi 12.200 a 14.000 stopami 
      je Washburn Route vystavena lavinám, padajícímu kamení a vysokému větru a 
      táboření kdekoliv v tomto úseku není možné doporučit. Nicméně z 11.000 
      stop do Genet Basin je to dlouhá cesta a tak nejlepší tábořiště je zde ve 
      12.900 stopách v trhlině (bergschrund) (je obvykle vyplněná sněhem) na 
      úpatí Západního pilíře (West Buttress).
    Cesta 
      pokračuje jihovýchodně a vede k Windy Corner. Windy Corner je na Washburn 
      Route trhlinami nejvíc posetá oblast. Cesta se zužuje a stáčí se na východ 
      a pak na severovýchod, lemujíce jižní srázy střední části Západního 
      pilíře. Napravo od cesty se povalují obrovské ledové bloky. Některé velké 
      ledové trhliny se zdají, jakoby označovaly vrstevnici ve 14.000 stopách; 
      ty se překračují na jejich levou stranu a cesta pokračuje do tábořiště v 
      Genet Basin ve 14.200 stopách. Fyzicky silné skupiny mohou dojít do Genet 
      Basin z 11.000 stop během 5-6 hodin, ale některé expedice potřebují 8-12 
      hodin.
    Ačkoliv se tábořiště nachází ve výšce 
      14.200 stopách, je běžně označováno jako "14.000-foot camp". Většina 
      expedic tábořiště používá jako předsunutý základní tábor a tráví zde 
      několik dní odpočinkem, aklimatizací a pitím dostatečného množství 
      tekutin, připravujíce se na "útok", tj. na výstup do tábora v 17.200 
      stopách a nakonec na Jižní vrchol. Každé místo pro stan by mělo mít 
      svoji vlastní 360°-sněhovou zeď proti větru (vysokou tak jako stan), mnoho 
      expedic má oddělenou venkovní kuchyň (s větrnými zábranami, sedátky s 
      opěradly a stoly postavenými ze sněhu). Zkušení horolezci si staví také 
      iglú pro případ, že jejich stany rozbijou bouře, na Denali běžné. 
      V místě tábořiště jsou jámy na záchod a každý horolezec je musí 
      používat, pro močení i pevnou stolici. Denali National Park and Preserve 
      tu má tábořiště rangerů, aby mohla být případná záchrana dostatečně 
      rychlá, a aby mohla být horolezcům poskytnuta naléhavá lékařská pomoc. 
      Kromě toho zde rangeři vysílají také předpovědi počasí a dohlížejí na 
      pořádek.
    Washburn Route pokračuje z Genet Basin na 
      sever a stoupá svahem vedoucí na hřeben horní části západního pilíře. 
      Tento svah bývá v extrémních podmínkách zasypáván lavinami. Ve spodní 
      části svahu je mnoho malých i velkých trhlin a mnoho horolezců tady 
      chybuje, když se zastaví na rovných místech, která jsou ve skutečnosti 
      skrytými trhlinami. Cesta vede nahoru k trhlině v 15.400 stopách, 
      která označuje úpatí hlavní stěny (headwall), techničtější části cesty. 
      Pro všechny horolezce jsou zde každý rok umístěna 2 fixní lana (jedno pro 
      výstup a druhé pro sestup). (Nezavěšujte se však na fixní lana, místo toho 
      lezte vyváženě a používejte lano jako horní jištění s jumarem připevněným 
      k vašemu sedáku.) Horní okraj trhliny může být nakloněn pod úhlem 60°, ale 
      svahy nad schrundem jsou 45° a vedou nahoru na hřeben v horní části 
      západního pilíře v 16.200 stopách, obvykle známého jako "16.000-foot 
      camp".
    Tady je několik malých míst pro tábořiště, 
      jsou ale dost vystavena prudkým větrům Denali. Cesta se stáčí doprava (na 
      východ) a bloudí podél skalnatého, exponovaného hřebene horní části 
      Západního pilíře. V některých exponovaných místech zde může být několik 
      fixních lan. Podél tohoto hřebene je důležitým mezníkem Washburn Thumb, 
      který se nachází přibližně 16.800 stopách; kolem něj se musí přejít 
      hluboká průrva (YDS stupeň 2) na jeho levé (severní) straně. Pak následuje 
      krátký exponovaný travers (YDS 3) napříč severní stranou hřebene. Skály se 
      mění z pevné, růžové žuly na černou břidlici (kolem 17.000 stop). Cesta 
      pokračuje přes vrchol Pointu (17.230 stop) a potom sestupuje do prohlubně 
      v 17.200 stopách, obvykle označované jako 17.000-foot camp. Nejlepší místa 
      pro táboření jsou zde podél západního okraje prohlubně, kde skály 
      vytvářejí ochranu před větrem. Všechny stany musí být obklopeny vysokým 
      sněhovým větrolamem a měly by být postaveny iglú pro případ vážného 
      poškození stanu bouří. Silné skupiny mohou do tohoto campu dojít ze 14.000 
      stop během 4-5 hodin, ostatní během 8-12 hodin.
    
      Washburn Route vede na východ napříč prohlubní a pak vede postupně se 
      zvedajícím traverzem nahoru a doleva směrem k Denali Pass. Mnoho expedic 
      při traverzu tohoto 30-45° svahu dopadlo jako u Waterloo. Došlo zde k více 
      horolezeckým pádům než kdekoliv jinde na Denali. Navažte se, místo 
      lyžařských hůlek použijte cepín a dělejte postupová jištění jak při 
      výstupu, tak při sestupu. Svah je ráno obvykle ve stínu a nízké teploty 
      vedou k omrzlinám. Svah je známý tím, že je ledový, ale v extrémních 
      podmínkách zde mohou také padat laviny. Zatímco polezete do sedla Denali, 
      přehodnoťte svoje šance na dosažení vrcholu. Pokud nelezete nejméně 300 
      výškových stop za hodinu, otočte se zpátky, vyplňte zbytek dne odpočinkem 
      a pitím vody a zkuste to další den.
    Nad Denali 
      Passem se otočte doprava (na jih) a vystupujte po široké, neurčité levé 
      (východní) straně hřebene, vedoucího směrem Archdeacon's Tower 
      (Arciděkanova věž). Mnoho skupin se při sestupu na tomto svahu ztratilo a 
      je nutné, aby tato část cesty byla dobře označena pruty. To znamená 
      umístění jednoho prutu na každých 100 stop; z Denali Passu na vrchol je 
      potřeba nejméně 100 prutů, ze 17.200-foot campu cca 150 prutů. V blízkosti 
      kóty 19.000 stop je na vrcholu skal severozápadně od Archdeacon's Tower 
      umístěn senzor na počasí (první uletěl v roce 1991). Cesta obchází 
      Archdeacon's Tower na jeho západní straně a sestupuje na Football Field, 
      velké rovné plato v 19.500 stopách. Jděte napříč Football Field a začněte 
      vystupovat po západní straně vrcholové čelní stěny ke Kahiltna Horn, který 
      označuje západní konec vrcholového hřebene. Otočte se doleva (na východ) a 
      držíce se stranou od převisů (převějí) na jižní straně hřebene vystoupejte 
      posledních 200 výškových metrů na vrchol, nejvyšší bod Severní Ameriky. 
      Výstup ze 17.200 stop na vrchol by měl trvat od 7 do 10 hodin, s třemi až 
      pěti hodinami pro sestup.
      
Orient Express - Alaska 
      Grade 3
Cesta vede 4.000 stop vysokým 35-45° kuloárem daleko po pravé 
      ruce na západní stěně Denali. Je bezprostředně nalevo od horní části West 
      Ribu.
    Zahynulo zde více horolezců, než kdekoliv 
      jinde na Denali; k pádům dochází mezi 17.600 a 19.300 stopami. Naneštěstí 
      se jméno kuloáru stalo napůl oficiálním: dokonce i Denali National Park 
      and Preserve začalo tuto cestu označovat jako Orient Express. Touto cestou 
      dolů spadli horolezci mnoha národností, protože lezli nenavázaní, nebo 
      nezakládali postupová jištění.
    K prvnímu 
      katastrofickému pádu došlo 29.6.1972 (skupina japonských žen, která 
      sestupovala West Ribem - Mitsuko Toyama, Nobue Yajima, Sachiko Watanabe). 
      První výstup byl uskutečněn 9.6.1977 Kanaďany Patrickem Morrowem a 
      Bernhardem Ehmannem poté, co vystoupili Reilly Rib. Od té doby spadli 
      tímto kuloárem další 2 Japonci, 5 Korejců, 4 Britové, 4 Američané, Španěl 
      a Chorvat.
      
(podle Denali Climbing Guide a World Mountaineering zpracovali Jana 
      Hanzlíková a Tomáš Měrka)